Moottoripyöräkaupan hiipuminen
Ei liene Suomessa kaksi moottoripyöräharrastajaa viime kuukausina kohdannut ilman, että puheenaiheeksi on noussut kaavailtu 150 € vuosittainen moottoripyörävero.
Moottoripyöräilijät ja alan yrittäjät ovat ihan nohevaa porukkaa – kaikki ymmärtävät Suomen taloudellisen tilanteen ja sen, että tulot ja menot eivät ole tällä hetkellä tasapainossa. Mutta on suuri paradoksi, että maahan kaavaillaan veroa, joka tulee vähentämään niiden eurojen määrää, jotka moottoripyöräily kokonaisuutena tällä hetkellä valtion kassaan jauhaa.
Tekniikan Maailma laski tammikuussa, että jo pelkistä hallituksen verosuunnitelmista seuranneiden liikennekäytöstä poistamisten vuoksi vero tuottaa jo tappiota. Tähän ei ole edes laskettu mahdollisen moottoripyöräkaupan hiipumisen taloudellisia vaikutuksia. Vero ei kaavaillussa muodossa tule aiheuttamaan suunniteltua 25 miljoonan euron tulojen nettokasvua, vaan on käymässä päinvastoin.
Malttia motoristit
Miten sitten suhtautua moottoripyöräveroon? Ennen kaikkea maltilla; verosta ei ole tehty päätöksiä, eikä se välttämättä tule toteutumaan kaavaillulla tavalla. Useat päättäjät ovat osoittaneet ymmärtävänsä, että hanke kohtelee eriarvoisesti esimerkiksi Ivalossa ja pääkaupunkiseudulla asuvia harrastajia. Moni on myös huomannut, että veron kokonaistaloudellinen vaikutus on lopulta negatiivinen. Autoalalla liikenneverkkoselvityksen julkistamisen myötä välittömästi hiipunut autokauppa heitti koko hankkeen hyllylle. Moottoripyöräveron kohdalla olisi järkevää toimia samalla tavalla ja miettiä asia uusiksi.
Onko 150 € yksittäiselle moottoripyöräilijälle paljon rahaa? Kyllä ja ei – mutta siitä ei ole kyse. Me moottoripyöräkaupassa toimivat olemme jo saaneet asiakkailta viestejä, että he välttelevät nyt uuden pyörän hankintaa periaatteellisista syistä. Vero ei kohtele moottoripyöräilijöitä eikä myöskään eri ajoneuvoja tasa-arvoisesti, eivätkä asiaa auta päättäjien heitot ”juppiskoottereista”. Moottoripyöräilijät ovat tavallisia ihmisiä, jotka pitävät tavallisesta harrastuksestaan. He haluavat kantaa vastuunsa ympäristöstä ja kansantaloudesta, reilulla tavalla.
Ajatuspaja Liberan toiminnanjohtaja Heikki Pursiainen sanoi Twitterissä, että ”Poistamalla mp:n liikenteestä 150 e maksun takia henkilö kertoo että #moottoripyöräily:n arvo hänelle on alle 150 e.” Kyse ei edelleenkään ole siitä, vaan tasa-arvoisesta verokohtelusta ja järkevästä talouspolitiikasta. Siksi tuo 150 € saa isommat mittasuhteet kuin sen tarvitsisi saada.
Moottoripyöräveron negatiivinen nettovaikutus on helppo laskea, moottoripyöräilyn arvoa meille harrastajille on vaikea rahassa mitata. Mutta me kaikki tunnemme moottoripyöräilyn arvon – se on se arjesta vapauttava tunne, joka tulee jo siitä, kun talvella laittelemme pyörää kuntoon ja odotamme ajokauden alkua. Ja varsinkin siitä, kun keväällä kurvaamme tallista tien päälle ja laskettelemme aurinkoisessa säässä ennen näkemättömiä reittejä pitkin kohti uusia elämyksiä, joita vain moottoripyöräily voi meille tarjota. Siksi uskon, että moottoripyöräilyllä on Suomessa valoisa tulevaisuus.